Idag har Uppsala universitet över 50 000 studenter. De har alla kommit till oss för att utbilda sig, för att lära sig, för att förbereda sig för arbetslivet – inom akademin eller någon annanstans. 

Det kan vara värt att stanna upp och reflektera över det stora ansvar som vi har och hur vi gemensamt formar framtiden genom undervisning och genom att skapa de utbildningar som studenterna strömmar till.

Som rektor saknar jag undervisningen. I mötet med studenterna får jag kontakt med det som gjorde att jag själv valde att studera och sedan forska. I klassrummet testar jag mina synsätt och mina förklaringsmodeller. Det är både utvecklande och svårt. Det är också i mötena med andra som studenterna lär sig att växla perspektiv, det är i diskussionerna som vi ser att det som tycktes självklart är möjligt att se på ett annat sätt, att det som var svårt kan bli lätt om vi byter tankemodell. 

I min erfarenhet har jag, som många andra, konstaterat att en viktig kraft i undervisningen är just sammansättningen av gruppen. En grupp med studenter med annan kulturell bakgrund, från ett annat land, med andra traditioner och erfarenheter kan vara väldigt berikande och i en forskargrupp kan det ibland vara avgörande med de perspektiv som kommer ur att leva i ett samhälle som har andra prioriteringar än vårt. 

Inom universitetet är det här en självklarhet egentligen. Därför har vi under lång tid etablerat samarbeten med en stor mängd universitet och nätverk. Förra hösten var jag på en träff i Venedig med en grupp studenter som läser det som heter: The European Master’s Programme in Human Rights and Democratisation. Vi är över 40 universitet som erbjuder våra studenter att samlas i Italien för att tillsammans angripa ett ämne som berör oss alla, innan studenterna får lära känna andra länders universitet på en utbytestermin. Dynamiken i grupperna är fantastisk och perspektiven många, har jag förstått. Vi har också NOHA – ett universitetsnätverk för att stärka professionalism inom humanitära insatser. Här kan man till exempel gå programmet: Joint Master’s Degree in International Humanitarian Action. Inom Enlight arbetar vi tillsammans med andra europeiska universitet för att skapa bättre förutsättningar för gemensamma utbildningar. 

Det finns många fler möjligheter för internationella utbyten, men min poäng är att vi ibland glömmer att se betydelsen av det öppna och nyfikna system som vårat universitet är en del av. Vi har ett ansvar att undervisa på hög nivå, forskningsnära och på vetenskaplig grund. Vi har samtidigt ett ansvar att vara del av det internationella projekt som handlar om att höja kunskapsnivån i världen. I samarbeten kan vi bidra med vårt, i det gemensamma kan vi få ta del av andras framsteg. När vi möts och diskuterar skapas förutsättningar för utbyte av kunskap men det är framförallt när vi får vår världsbild justerad som utbildning kan transformeras till bildning.