Alla pratar AI, överallt och med olika agendor. Mönstret känns igen från tidigare introduktioner av ny teknik. Å ena sidan finns skyhöga förväntningar, å andra sidan stor oro. Risker och möjligheter debatteras. Mitt i utvecklingen står vi som universitet.

När universitetet för fem år sedan bildade ett universitetsgemensamt centrum, AI4Research, hade pratet om AI börjat ta fart på riktigt. Redan då hade tekniken med Artificiell intelligens sedan ganska lång tid tillbaka nyttjas inom en mängd områden vid vårt universitet och nu skulle AI tillämpas inom flera forskningsprojekt. I samhällsdebatten spekulerades det vilt, kunskap spreds och förståelsen ökade och många vädrade farhågor. 

I snabbt tempo har vi fått lära oss programvaror och hittat tillämpningar – såsom den AI-robot som hjälper till med diarieföringen. I vardagen använder många av oss verktyg som Chat GTP och liknande för översättningar, för att sammanfatta texter, för att göra presentationer med mera. (Den minnesgode läsaren av rektorsbloggen kommer ihåg att vi skrivit om detta tidigare.)

Att jag tar upp ämnet nu igen handlar om att vi som ett decentraliserat universitet ibland behöver samla ihop oss. 

För samtidigt som det finns stor potential i verktygen och tekniken för att förbättra delar av utbildningen, stödja forskning och skapa mer effektiva administrativa processer har vi ett stort ansvar i att hjälpa till att styra tillämpningarna. Fokuserat och med en kombination av skepsis, försiktighet och entusiasm måste vi se över våra egna arbetssätt, dra nytta av nya AI-verktyg, men också hantera farhågor kring kvalitet, säkerhet, juridik, etik och moral med mera. Ett bra exempel och en viktig problematik som vi hittills klarat väl, efter prorektors och disciplinnämndens hantering i vintras, handlar om fusk i undervisningen. Steg för steg lär vi oss och sprider våra insikter. Ett brett universitet som vårt kan ju bidra med kunskap från flera perspektiv på ett sätt som andra lärosäten inte har möjlighet till. 

Internt har flera röster efterfrågat universitetets förhållningssätt – ett ”statement” som slår fast universitetets syn. Jag är rädd att ett sådant uttalande bara skulle begränsa och snart bli daterat. Men för att vara så tydlig som möjligt: 

Vid Uppsala universitet vill vi skapa en miljö där nya möjligheter med AI utforskas för att gynna våra studenter, personal och samhället i stort. Det innebär att vi vill:

  • Uppmuntra till ansvarsfull, etisk användning och testning av generativa AI-verktyg,
  • stödja vår personal i att bli AI-kunniga,
  • hjälpa studenter att använda generativ AI på ett effektivt, lämpligt sätt i lärandet,
  • främja AI-anpassning av undervisning och examination, 
  • säkerställa att informationssäkerhet, dataskydd, upphovsrätt, akademisk integritet upprätthålls, 
  • samarbeta kring bästa praxis när tekniken och dess tillämpning utvecklas.

Med anledning av allt detta tas nu flera nya initiativ. 

  • Den 11 september kommer vi ha ett rektorsseminarium kring frågorna, på medarbetaringången finns tips och råd kring verktyg och frågeställningar. Kanske kan vi förflytta oss från diskussionen och lägga tonvikten på möjligheter istället för risker. 
  • Ett framtidsinstitut är under uppbyggnad inom Uppsala University Future Institutes som kommer fokusera på AI ur alla tänkbara perspektiv. Det kommer att omfatta både metodstöd och tvärvetenskaplig forskning. Institutets mål är högsta internationella excellens och en kreativ forskningsmiljö.  
  • På webben kommer snart en samlingssida vara klar för alla som vill veta mer kring AI och vart man kan vända sig och få stöd i olika frågor. 

AI ger oss nya möjligheter. Det kommer bli spännande och intressant att se hur universitetet, forskningen, undervisningen och samhället i stort påverkas av nya insikter och tekniker. Vår uppgift är omfattande men bygger på att vi fortsätter göra det vi är bra på, som ligger i vår natur som lärosäte. Vi ska med vetenskapliga metoder, med ett kritiskt förhållningssätt, pröva, ompröva, testa, utvärdera, diskutera och bygg ny kunskap. Det är riktigt intelligent.