Rektor Anders Hagfeldt på plats i Almedalen

Efter en lång och händelserik termin har vi nu nått fram till Almedalsveckan. Det är en vecka som har potential att vara en demokratins högtidsstund. Vårt universitet står på många sätt i centrum. Campus Gotland ligger mitt i Almedalen, och i tillägg till det fina geografiska läget placerar vi oss dessutom i blickfånget genom en stor mängd intressanta seminarier om alla möjliga ämnen och områden. Vi utnyttjar i hög grad vår fördel med de lokaler som vi har till vårt förfogande och jag ser fram emot intressanta diskussioner och möten. Min förhoppning är att alla vi som deltar under veckan kommer ihåg att lyssna till varandra i minst lika stor utsträckning som vi själva talar och delar med oss av våra perspektiv. 

Om du inte är en av alla som medverkar under veckan men ändå vill veta vad som händer på Gotland kan du läsa mer om vad vi gör här.

När veckan är slut kommer jag och många med mig att inleda semestern för att ladda upp inför höstens alla händelser. Det blir en välbehövlig paus och en tid för reflektion. Själv kommer jag med glädje tänka på alla spännande möten, allt arbete i våra viktiga samarbeten, vår framgångsrika forskning och utbildning. Jag ska också tänka på hur vi under sluttampen på vårterminen klättrat på QS-rankingen, hur vi fått den största utdelningen av alla i Vetenskapsrådets satsning på strategisk rekrytering (BUL:ar) och dessutom fyra stora strategiska forskningssatsningar (SFO:er). Vi har mycket att vara stolta över. Nu önskar jag alla vid vårt stora universitet en trevlig sommar och ser fram emot en spännande höst.